Aleksi “Aleksib” Virolainen siirtyi ENCEn CS:GO-joukkueen penkiltä OG:n organisaatioon vuosi sitten joulukuun alussa. Tuoreen kansainvälisen viisikon iskukyvystä oli vaikeaa tehdä tarkkoja arvioita, mutta joukkue on kuluneen vuoden aikana näyttänyt olevansa todellinen huippujoukkue. Viimeisimpänä saavutuksenaan he koppasivat Flashpoint-liigan kakkossijan viime sunnuntaina – pitkän alakaavion taivalluksen kautta.

Joukkue palkittiin kakkossijasta 250000 dollarin voittopotilla, ja maanantain viimeisimmässä HLTV-rankingissa he tukevoittivat asemaansa kärkikymmenikössä. Aleksib vastaili maanantai-iltana kysymyksiin joukkueen vuodesta, viimeisen Flashpoint-viikonlopun haasteista ja BLAST Premier Fall Finals -tavoitteista.

OG:n ensimmäinen vuosi

Vuosi takana tällä kokoonpanolla, tulokset aika laidasta laitaan. Olette HLTV-rankingissa 6. sijalla. Oletteko saavuttaneet tavoitteenne tälle vuodelle?

– Ehdottomasti. Tässä on vielä mahdollisuus, että jos BLAST menisi hyvin, vuoden voisi lopettaa jopa top vitoseen. Tämä meidän vuosi on ollut hyviä ja huonoja vaiheita, mutta pakosti siellä on enemmän niitä hyviä vaiheita ollut, jos ollaan top kutosessa. Toivotaan, että tämä vika turnaus kukoistaisi vielä, niin jäisi tosi hyvä fiilis käteen koko vuodesta.

Onko ollut jotain selkeää lempihetkeä tai -turnausta tälle vuodelle?

– Kyllä tykkäsin itse siitä BLAST-turnauksesta [BLAST Premier Spring Series C-lohko], kun oltiin Lontoossa ja pystyi pelaamaan vielä lanissa. Se oli yksi ensimmäisistä tapahtumista tämän meidän jengin kanssa. Se, että oli muiden kanssa läsnä ja kaikki oli vähän kuin uutta. Oli hyvä laniturnaus ja tosi hyvin järjestetty kaikki. Siitä on eniten muistoja mielessä.

OG päihitti turnauksessa lohkon ykkössijoitetun Evil Geniuses -joukkueen kahteen otteeseen, mutta hävisi lohkofinaalin G2:lle. He kuitenkin varmistivat jo kakkossijalla paikan BLAST Premier Spring Finals -turnaukseen, jossa he jäivät ENCEn kanssa sijoille 7-8.

– Tässä on pari finaalia pelattu joukkueen kanssa netissä ja tullut hyviä saavutuksia. Tottakai tullut hyviä muistoja loppuvuodestakin, mutta ehkä nuo jää minun mieleeni enemmän tuommoiset lanitapahtumat.

Olette kansainvälinen kokoonpano, jonka pelaajilla ei ole minkäänlaista yhteistä joukkuehistoriaa. Mikä on ollut OG:n kokoonpanon suurin haaste tänä vuonna?

– Yksi suurimmista haasteista on ylipäätään ollut, että jokainen on ajan tasalla kaikista taktiikoista ja reaktioista eri tilanteissa. Niitä käydään tosi paljon läpi servulla. Tiettyjä 3v3-tilanteita, tiettyjä ylivoimatilanteita. Kun meillä on joku tietty paikka hallussa, niin miten reagoidaan siihen. Mihin pläntitään pommi ja mitkä paikat pitää suojata.

– Tuommoisia tiettyjä tilanteita, joita joka jengi varmaan käy läpi, mutta minusta tuntuu, että me olemme käyneet ekstrapaljon. Kun käydään joka päivä läpi niitä tilanteita, niin jokaisen yksilön pitäisi seuraavana päivänä käydä uudestaan ne läpi. Vaikka katsoa niitä meidän yhteisestä Notesista, jossa on laitettu kaikki muistiin, ja lukaista sieltä uudestaan. Tehdä sieltä vähän semmoista kotiläksyä normipelien päälle.

– Minusta tuntuu, että se on haastavin juttu, että meillä on tosi monesti käyty joku tilanne läpi, ja sitten meillä on taas joku tärkeä paikka ja ne pienet yksityiskohdat unohtuvat. Ja se saattaa hävitä meille sen erän, ja se saattaa olla tosi tärkeä erä jossain tärkeässä pelissä. Se on se haastavin juttu, että ollaan ajan tasalla kaikkien juttujen kanssa ja sen kehityksen kanssa, että jengi ei unohda pieniä yksityiskohtia.

– Totta kai se toiseksi haastavin juttu on se, että kaikki pelaisi mahdollisimman hyvin, mutta mielestäni se on hyvänä kakkosena. Tykkään eniten siitä, että on hyvää kehitystä, että käydään läpi tilanteita. Ja sitten, kun oikeesti pelataan joku tilanne juuri niin kuin se olisi pitänyt pelata, niin tulee hyvä fiilis, että hyvin pelattu koko jengiltä.

Flashpoint-finaalin avauskartassa OG:n peli toimi mallikkaasti.

Joukkueenne pelaajat ovat erilaisista kulttuureista. Voivatko reagointiongelmat olla siitäkin kiinni, että kaikilla on erilaisia ratkaisumalleja, jotka täytyy sovittaa yhteen?

– Voisin sanoa, että on erilaisia kulttuurivivahteita, mutta enemmänkin sanoisin, että jengi pelaa aina erilaisilla tyyleillä. Joku pelaaja tykkää käyttää hirveästi kranaatteja, tykkää pelata vastustajia ulos käyttämällä esimerkiksi erilaisia valoja. Joku toinen tykkää laittaa tähtäimen tuohon ja odottaa, että vastustaja on siinä.

– Täytyy löytää se keskitie, mikä sopii koko jengille. Täytyy tietää tietyt vivahteet eri pelaajissa. Toinen pelaaja tykkää ottaa “aim duelia” ja toinen tykkää olla enemmän “supporttaava” henkilö. Täytyy koittaa saada se yhdistelmä toimimaan.

– Minusta tuntuu, että voi olla kansainvälisiä joukkueita, jotka pelaavat todella aggressiivisesti. Ei ole niin paljoa taktiikoita tai sellaisia “mikro-adjustmentteja”. On myös sellaisia jengejä, jotka koittavat pelata todella oppikirjamaisesti eli mahdollisimman täydellistä cs:ää.

BLAST Premier Fall Finals pelataan kovassa seurassa

Haastattelu tehtiin maanantai-iltana, joten käänsimme katseita kohti eilen tiistaina alkanutta BLAST Premier Fall Finals -turnausta, johon OG lähtee syyskauden yhtenä lohkovoittajana. Kilpailu on kuitenkin kovaa, sillä yhtäkään turnauksen joukkuetta ei voi sanoa millään mittarilla turnauksen heittopussiksi.

Kaikki BLAST Premier Fall Finals -joukkueet ovat HLTV-rankingin kärkikymmeniköstä. Kenet näet pahimpana vastustajana turnauksessa?

– Kyllä minusta tuntuu, että tällä hetkellä, ihan vaan sen takia, että ne voittivat juuri turnauksen, pahin on Astralis. Ei olla muistaakseni pelattu niitä vastaan vielä ja niillä näyttää olevan ihan kova “formi”. [OG ja Astralis ovat kohdanneet kerran, viime huhtikuussa ESL Pro League -runkosarjassa. Astralis voitti 2-0.] Ja tuokin vielä, että he ottavat Bubzkjin pelaamaan Nukessa, niin näytti toimivan niille ainakin DreamHackeillä.

Astralis voitti sunnuntai-iltana päättyneen DreamHack Masters Winter Europe -turnauksen. Heidän kuudes pelaajansa Lucas “Bubzkji” Andersen pääsi pelaamaan viikonloppuna ensimmäiset viralliset karttansa yli kolmeen kuukauteen, kun hän pelasi Nukessa sekä FURIAa että Mousesportsia vastaan. Astralis voitti kummallakin kerralla.

– Sanoisin nyt, että ne ovat se pahin pala purtavaksi tällä hetkellä, mutta voin hyvinkin olla väärässä. Annan enemmän niille painoa sen takia, ettei olla pelattu paljon niitä vastaan. Verrattuna vaikka BIGiin, onkohan se varmaan seitsemäs tai kuudes kerta niitä vastaan tässä puolen vuoden sisällä.

Kuten Aleksib muisteli hieman naureskellenkin, OG ja BIG ovat kohdanneet toisensa tänä vuonna yhteensä kuusi kertaa kesäkuun lopusta lähtien. Viimeisin kohtaaminen oli Flashpoint 2 -pudotuspeleissä viime viikon perjantaina. OG voitti tuon ottelun puhtaasti 2-0, joskin toinen kartta meni jatkoajalle.

Kuinka realistisena näet mahdollisuutenne voittaa turnaus?

– Totta kai taso on vähän parempi kuin tässä Flashpointissa, jossa oltiin mukana. Vaikka voitettiin esimerkiksi BIG Flashpointissa, niin taso on todella kova ja joka matsi on todella tärkeä.

Hän haluaa painottaa ensimmäisen ottelun tärkeyttä joukkueelle.

– Jos me onnistumme taas voittamaan BIGin ja saadaan semmoinen hyvä hööga päälle heti turnauksen alussa, niin se myös varmaan antaa osviittaa sille miten koko turnaus tulee menemään. Jos sen BIG-pelin häviää ja heti seuraavana päivänä on pudotusmatsi, niin voi olla suht hankalaa. Ainahan se on hankalaa, mutta meidän täytyy saada vähän tuulta alle tuon huonon Flashpoint-finaalin jälkeen.

– BIG-peli on tosi tärkeä ja toivotaan, että klaarataan voitto siitä, niin turnaus voi näyttää tosi hyvältä. Ehdottomasti uskon, että voidaan voittaa [koko turnaus]. Jos kaikki vaan klikkaa kohdilleen, niin se on ihan mahdollista.

Flashpoint 2 päätökseen tiiviissä ottelutahdissa

OG joutui pelaamaan viime viikonloppuna Flashpoint-pudotuspeleissä kolme “paras kolmesta”-ottelusarjaa alle vuorokauden sisällä toisistaan. Alakaavion finaali alkoi lauantai-iltana useita tunteja myöhässä vasta puoliltaöin MIBRiä vastaan. He päihittivät brasilialaiset aamuyön tunneille asti venyneessä ottelussa, ja joutuivat heti sunnuntai-iltapäivänä kohtaamaan Fnaticin Consolidation Final -ottelussa.

Fnatic kaatui 2-0 ja illan huipentaneessa Grand Finalissakin he voittivat avauskartan Virtus.Prota vastaan. Sen jälkeen kone alkoi kuitenkin sakkaamaan pahemman kerran ja tulokseksi jäi turnauksen kakkossija. Kahdessa viimeisessä kartassa – Trainissa ja Infernossa – he hävisivät CT-puolensa peräti 4-11.

Lauantai-illan ottelu MIBRiä vastaan venähti pitkälle aamuyöhön, kunnes OG voitti tiukasti kartoin 2-1.

Pakko kysyä Flashpoint-finaalista, että menivätkö kahden viimeisen kartan vaikeat esitykset erityisesti CT-puolella väsymyksen piikkiin?

– Vihaan tekosyitä. Ja kuulostaa huonolta aloittaa lause, että vihaa tekosyitä ja sitten sanoo kuitenkin jotain blaablaablaa. Sille ei voinut mitään, että pelattiin huono finaali. Ja että ylipäätään koronatilanteen takia kaikki meni uusiksi ja meidän lauantai-illan matsi siirtyi neljällä tunnilla eteenpäin. Se oli vain pakko pelata, ymmärrän sen.

– Avaan silti tapahtumia vähän omasta perspektiivistä. Minun ja ISSAAn kellonaikoihin peli loppui noin 3:20 aamuyöstä. Ei voi kuulostaa kenenkään korvaan kovin hyvältä jutulta. Peli loppui 3:20 ja sitten adrenaliini purkautuu, niin ei siinä voi mennä nukkumaan vielä tunnin sisällä. Totta kai voi mennä ja voi yrittää, mutta ei se uni sieltä tule niin helposti. Joka tuli kyllä huomattua. Menin nukkumaan joskus 4:30.

– Seuraavana päivänä, kun on Fnatic-peli iltapäivällä, niin pakkohan siinä on ehtiä valmistautua. Pakko ehtiä heräämään ja harjoittelemaan joukkueen kanssa. Väsytti ihan törkeästi, kun päivä alkoi. Koitin nukkua päiväunet Fnatic-pelin jälkeen, mutta en saanut unta. En saanut sellaista pientä “energiabuustia”, mitä olisi voinut toivoa. Sitten finaali oli vielä samana päivänä kaksi ja puoli tuntia Fnatic-pelin jälkeen ja se finaalikin loppui puoliltaöin. Meillä oli siis kolme bo3-ottelua 22 tunnin sisään.

OG:n twiitti MIBR-ottelun päätyttyä, aamuyöllä 3.52 Suomen aikaa

Vaikeista olosuhteista huolimatta hän ei lähde sanomaan, että tappio olisi ollut yksinomaan väsymyksen syytä.

– Olihan se monen sattuman summa ja totta kai jos me olisimme olleet tosi hyvä joukkue, niin oltaisiin varmasti klaarattu se finaali. Mutta jos miettii, olimmeko parhaimmillamme siinä finaalissa, niin vastaus on automaattisesti ei. Kyllä sen varmaan siinäkin näkee, että pelasimme samaa joukkuetta vastaan samassa turnauksessa [C-lohkon finaalissa pari viikkoa aiemmin] ja voitettiin. Sinä päivänä oli vain yksi peli ja siihen oli helppo valmistautua ja keskittyä. Näytti myös serverillä paremmalta, mitä se oli finaalissa.

– Oliko sillä iso vaikutus, että tämä sattumien summa tapahtui? Oli sillä merkitys. Mutta oltaisiinko silti voitu voittaa se finaali? Joo oltaisi voitu, jos oltaisi oltu parempia tai kestetty se jotenkin paremmin. Mutta ei me kyllä siinä satasella oltu pelissä mukana mentaalisesti ainakaan. Ja sen ehkä huomasi, kun alettiin sulamaan. Kun treidit ei olleet kunnossa tai näytti huonolta. Valitettavasti tämmöisiä juttuja tapahtuu välillä ja sille ei voi mitään.

Paluu kaksinkertaiseen kaavioon

OG:lla voi olla tällä viikolla edessään vastaavanlainen tilanne lauantain ja sunnuntain ohjelman osalta, sillä Flashpointin tapaan myös BLAST Premier Fall Finals pelataan kaksinkertaisella pudotuskaaviolla. Alakaavioon putoajalla voi olla siis vastaavanlainen pelirupeama edessään ensi viikonloppuna.

OG ja Aleksib aloittavat turnauksensa saksalaista BIGiä vastaan tänään. Ottelun arvioitu alkamisaika on 17.30, mutta todellinen alkamisaika on puoli noin tuntia edellisen ottelun (G2 vs. FURIA) päättymisen jälkeen. Turnauksen kaikki ottelut nähdään suomeksi selostettuna Elisa Viihde Sportin kanavilla sekä Twitchissä.

Haluatko lähettää jotain terveisiä suomalaisille faneille?

– Pakkohan tässä on kiittää kaikkia faneja, ketkä seuraavat pelejä ja laittavat viestiä. Olen ollut tämän loppuvuoden vähän hiljaisempi somessa. Olen vastaillut vähän vähemmän viesteihin, vaikka on tullut tosi kivojakin viestejä. Ylipäätään on ollut vähän rankkaa ja välillä on pakko ottaa vähän happeakin.

– Ollaan vuosi nyt pelattu tällä jengillä ja on ollut hyviä ja huonoja aikoja. Meidän pelejä on varmaan saanut katsoa kynsiä syöden, koska siellä sattuu ja tapahtuu. Propsit kaikille niille, ketkä on messissä.

(Kansikuva: BLAST Premier)